Zaboljunk sokat!

Zab, a szupergabona
Vrábel Kriszta

Van jó néhány extra kedvenc alapanyagom az “életmódváltott” konyhámban. Közülük biztos, hogy dobogós helyen szerepel a zab, miért? Olvasd el a posztot és Te sem fogod ezek után mellőzni. Tovább Tovább

Vrábel Kriszta

Van jó néhány extra kedvenc alapanyagom az “életmódváltott” konyhámban. Közülük biztos, hogy dobogós helyen szerepel a zab, miért? Olvasd el a posztot és Te sem fogod ezek után mellőzni. Tovább Tovább

zabok

Ha viccesen és leegyszerűsítve szeretném megközelíteni a dolgot, azt mondhatnám, nézzünk meg alaposan egy versenylovat. Izomzat, testzsírszázalék rendben, fenséges állat, dinamikus, robbanékony, csupa erő és izom. Szeretnénk mi is ilyenek lenni? Nézzük, mit eszik a ló? Az abrak döntően zabból áll.

Persze nem tudom, lehet-e ilyen egyértelmű párhuzamot vonni ember és állat között, de nekem inkább ez a cél, mintsem a moslékon (értsd: feldolgozott ipari hulladék élelmiszereken, csipszen, kólán, cukron) hizlalt koca testalkata.

A zab volt számomra az első igen komoly pozitív meglepetést okozó alapanyag miután rákapcsoltam a nagyon tudatos étkezésre. Én ezeket fedeztem fel róla a gyakorlatban:

  1. Legjobb reggeli. Többször írtam már, reggelire gyakorlatilag mindig nagy szemű zabpelyhet eszem. Kevés túróval, 1 ek. bogyós erdei gyümölccsel, sok-sok fahéjjal, minimális tejjel leöntve. Inkább szárazon, intsem pépessé áztatva. A zab gyorsan kialakuló és hosszan tartó telítettségérzetet okoz. Ha ezt reggelizünk, erőszakkal kell magunkat rávenni egy tízórai köztes étkezésre, simán ebédig is kitartanánk. Szénhidráttartalma 56 g-60g/100 g, reggelire 4 dkg-t fogyasztok belőle, az kb. 4 evőkanál.
  2. Legjobb köret. Zabot nem csak pehely, hanem egész zabszem formájában is kapni. Én ezt a rizshez hasonlóan köretnek főzöm. Lassú felszívódású, összetett szénhidrát, lassan emeli a vércukorszintet (ennek is és fehérje és rosttartalmának köszönhető, hogy sokáig telít), ettől függetlenül én általában még megtoldom egy kis zöldséggel. Akár nyers (paprika, paradicsom, uborka) akár sült (cukkini, padlizsán, répa), akár párolt (répa, borsó) formában. Kb. fele-fele arányban. Így csökkentem a köret szénhidrát és kalóriatartalmát is és fokozom a rostok jótékony hatását.
  3. Szuper kenyérgabona. Mind a korpa, mind az őrölt zabliszt nagyon jól használható kenyerek sütéséhez. Magában ritkán használom (maximum palacsintának) általában teljes kiőrlésű tönkölyliszttel keverem, így bármilyen pékáru megsüthető belőle. Pl.: piadine is.
  4. Legjobb müzlialap. Erről itt írtam: házi zabszelet.
  5. Szuper süteményalap, legyen szó morzsás sütiről vagy habos tortákról.
  6. Az apróbb szemű zabpelyhet használhatjuk panírozáshoz, vagdaltakba zsemle helyett.

És ezt mondják róla a kutatók:

  1. Gazdag B és E-vitaminban. Az ásványi anyagok közül vasat, káliumot, kálciumot, foszfort és magnéziumot tartalmaz nagy mennyiségben
  2. Magas rosttartalma miatt ajánlott emésztési problémák esetén
  3. Vérnyomás- és koleszterinszint csökkentő hatása van, jó hatással van a szénhidrátanyagcserére
  4. Fehérjében gazdag (gabonák viszonylatában)
  5. Gluténmentes (amennyiben olyan helyről származik, ahol a keresztszennyezés kizárható)
  6. Regenerálja az idegrendszert
  7. Fitoösztrogént tartalmaz
  8. Gyulladáscsökkentő, rákmegelőző hatása is lehet…

Ugye, nem kell több érv, hogy ilyen-olyan formában legyen mindig otthon zab és fontos része legyen táplálkozásunknak. Én talán még a dobogó legfelső fokát is megadnám neki, ha nem lenne a másik kedvenc alapanyagom, amelyről legközelebb írok.

zoldseges zab

Nyers zöldséges zabsaláta

 
 
 
 
Megosztom
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



 

Húsvéti kalács

Tönkölylisztből
recept
 

Fahájas-szilvás bukta

Péksütemény? Olykor jöhet!
recept
 

Palacsinta tiramisu

Két jó dologból egy harmadik, még jobb!
Kategória nélkül, recept
 

Citrommousse torta

azaz sajttorta
recept
 

Zöldpesztós csirkemell

Dobjuk fel a natúr, grillezett húst!
Kategória nélkül, recept
 

Cukkinis brownie

Zöldséget mindenbe!
recept
 

Gombás-padlizsános tönkölypite

Laktató, húsmentes fogás
Kategória nélkül, recept
 

Uzsonna és hidratálás egyben

Zöldalma-uborka-spenót smoothie
recept
 

Chiacapuccino

Kávé és uzsonna egyben letudva
recept
 

Mennyi köretet együnk?

Mennyi egy adag rizs, bulgur, kuszkusz, tészta...
egészség