Szénhidrátmegkötők

Rostokkal a fogyásért
Vrábel Kriszta

Azt jól tudjuk, sok zöldséget kell ennünk, hiszen a zöldségekkel vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz jutunk, általában kevés bennük a kalória, nincs bennük zsiradék és már azt is tudjuk, lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmaznak. No, meg persze rostban gazdagok. Tovább Tovább

Vrábel Kriszta

Azt jól tudjuk, sok zöldséget kell ennünk, hiszen a zöldségekkel vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz jutunk, általában kevés bennük a kalória, nincs bennük zsiradék és már azt is tudjuk, lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmaznak. No, meg persze rostban gazdagok. Tovább Tovább

oszizoldsegek

És akkor itt álljunk meg egy pillanatra, a rostoknál. Mik is ezek a rostok?

A szénhidrátok csoportjába tartoznak az emberi szervezet számára emészthetetlen, ellenben nagyon-nagyon fontos ún. diétás vagy más nevén élelmi rostok.

Jogos a kérdés, miért hasznosak ezek számunkra, ha emészthetetlenek és testünkön csak áthaladva, távoznak a szervezetünkből?

A rostoknak pont ez a tulajdonsága – az emészthetetlenség – segíti a bélműködésünket. Ez a rostok egyik fő szerepe. Ezzel általában tisztában vagyunk.

Azt azonban tudtátok, hogy a szénhidrát- és zsíranyagcserére is hatással vannak a rostok?

A rostoknak két fajtája van:

  • A vízoldékony, vagy gélképző rostok (pl.: pektin), amelyek a víz megkötésével zselésítenek. De nem csak a vizet kötik meg, hanem más molekulákat is „körülölelnek”, így a szénhidrát- és zsíranyagcserére is kedvezően hatnak, mivel lassítják a glükóz és csökkentik a zsírsavak és koleszterin felszívódását. És ez az a tulajdonságuk, amely miatt elengedhetetlen az elegendő rostbevitel annak, aki inzulinrezisztens vagy cukorbeteg. A rostok segítségével stabilabban tarthatjuk vércukorszintünket, ez pedig megkönnyítheti a fogyást.

Ilyen gélképző rostot találunk a zabban, árpában, gyümölcsökben, zöldségekben, hüvelyesekben

 

  • A vízben nem oldódó rostok (pl.: cellulóz), azok, amelyek az emésztést és a megfelelő bélműködést segítik elő. Ezeket tartalmazzák a teljes kiőrlésű gabonák.

Fontos, hogy mindig elegendő folyadékot fogyasszunk a rostok mellé, hiszen vízmegkötő hatásuk miatt, elégtelen vízbevitel mellett pont ellenkező hatással lehetnek pl. a székletre. Illetve az elegendő víz megkötésével megpuffadnak, így telítettségérzetet keltenek.

 

Hogyan használjuk a rostok jótékony hatásait a gyakorlatban?  

  • Minden étkezésünk tartalmazzon rostot
  • naponta 4 alkalommal együnk zöldséget, 1 alkalommal gyümölcsöt
  • Reggelire fogyasszunk zabpelyhet. Tapasztalatom szerint a zabpehelynél érezni a legjobban a folyadékmegkötő hatást. Számomra 4 dkg zabpehely, kevés tejjel leöntve, 2 ek. túróval 4-5 órán át ad telítettségérzetet. Zabpehelyből vegyük a nagyszeműt és ne főzzük kásásra! Langyos tejjel leöntve azonnal fogyasszuk. „al dente”
  • A meleg étkezések körete mindig tartalmazzon zöldséget. Pl. zabszem bulgur főzve grillezett zöldségekkel, vadrizs/tk. rizs-sok-sok borsóval, mint rizibizi.
  • Ha tk. kenyeret eszünk együnk mellé nyersen zöldséget: paprika, paradicsom, uborka
  • Együnk sok zöldséglevest, zöldségkrémlevest
  • Együnk sok főzeléket. Ezeket magukkal sűrítsük, ne liszttel
  • Járjunk rendszeresen zöldségeshez, így biztos nem felejtünk el zöldséget venni. Mindig legyen otthon 3-4-féle zöldség, szezonális, ha lehet
  • Tartsunk otthon hüvelyeseket: csicseriborsót (konzerv), lencsét, babot, szuper köretek, levesek, saláták készíthetők belőle

Ha jobban belegondolok, az elmúlt évben a cukor elhagyása mellett főként pont ezt változtattam étrendemen: reggelire zabot eszem, és betartom a minden étkezéshez zöldséget/1 x gyümölcsöt szabályt. Szívből tudom ajánlani mindenkinek, nekem nagyon bevált!

 

 

 
 
 
 
Megosztom
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



 

Baklava szénhidrátdiétába illesztve?!

Fából vaskarika?
recept
 

A szuperszénhidrátok

Hüvelyesek
Kategória nélkül, recept
 

Fetás-sonkás görögdinnyesaláta

Kánikulasaláta
Kategória nélkül, recept
 

Mentás nektarinhabtorta

könnyű nyári tízórai/uzsonna
recept
 

Nyári kedvenc

Bazsalikompesztós zabsaláta grillsajttal
recept
 

FagyiszezON!

A legjobb hűsítő
recept
 

Spenótos újkrumplifőzelék

Így már lehet
recept
 

Fast food lassú változatban

Csirkés tortilla
recept
 

Húsvéti kalács

Tönkölylisztből
recept
 

Fahájas-szilvás bukta

Péksütemény? Olykor jöhet!
recept